Jaglica  −  historia  czy  wciąż  aktualny  problem wraz  z analizą  archiwalnej  dokumentacji

lek.  Anna  Murawska, dr  n.  med.  Dorota  Raczyńska

Wstęp: Jaglica jest chorobą endemiczną występującą w krajach rozwijających się. Niespełna sto lat temu stanowiła olbrzymi problem społeczny i naukowy, także w Europie. Jako najczęstsza infekcyjna przyczyna ślepoty na świecie odcisnęła znaczące piętno w historii polskiej (w tym także gdańskiej) okulistyki.

Pacjenci i metody: Problem jaglicy przestudiowano na podstawie archiwalnej dokumentacji medycznej Akademii Lekarskiej w Gdańsku (1945−1950). Wykonano analizę porównawczą zagadnienia z uwzględnieniem zmian, jakie zaszły w ciągu ostatnich siedemdziesięciu  lat  w  tym  zakresie.

Wyniki: Z powodu jaglicy hospitalizowano 104 osoby. Szczyt zachorowań dotyczył pacjentów między 2 a 18 r.ż. oraz 31 a 50 r.ż. Powikłania pojaglicze stanowiły 3,6% wszystkich hospitalizacji. Do najczęstszych należało bliznowate podwinięcie powiek. Najczęstszą terapią było leczenie mechanicz-ne − wyciski jagieł oraz miejscowe leczenie farmakologiczne − azotanem srebra. W miarę stabilizacji sytuacji w Gdańsku wprowadzano leczenie operacyjne oraz rozszerzono terapię farmakologiczną (sulfonamidy,  penicylina).

Wnioski: Aktywna, zapalna postać choroby najczęściej występowała u pacjentów w wieku rozwojowym. Poszerzenie terapii o chemioterapeutyki i antybiotyki, zwiększona ilość wykształconych lekarzy, zmiana świadomości mieszkańców Gdańska, lepsze warunki bytowe, a także stopniowo poprawiająca się sytuacja epidemiologiczna spowodowały zmniejszenie zachorowań  na  jaglicę  w  Gdańsku  po  1946  roku.

Słowa kluczowe: Jaglica, epidemia, Chlamydia trachomatis, azotan srebra,  akcja  przeciwjaglicza.